1. Kluczowym elementem wdrożenia dobrej praktyki jest diagnoza aktualnego standardu rozwiązań wizerunkowych i informacyjnych funkcjonujących w sądzie oraz zaproponowanie usprawnień optymalizacyjnych w zakresie docelowej logiki rozwiązań składających się na pożądany i spójny system identyfikacji wizualnej, informacji dla interesanta oraz podziału funkcjonalnych stref w przestrzeni sądu.
2. Narzędziami wdrażania praktyki będą:
Narzędzie 1. Diagnoza aktualnego standardu identyfikacji wizualnej, informacji dla interesanta oraz podziału funkcjonalnych stref w przestrzeni sądu (metoda ekspercka – dokument tekstowy).
Narzędzie 2. Opracowanie ramowych wytycznych dla docelowej logiki rozwiązań wizerunkowych składających się na pożądany i spójny system identyfikacji wizualnej, informacji dla interesanta oraz podziału funkcjonalnych stref w przestrzeni sądu (dokument tekstowy). W ramach narzędzia proponuje się uwzględnienie 3 perspektyw:
IWS (Identyfikacja Wizualna Sądu)
SIS (System Informacyjny Sądu), w tym:
wytyczne w zakresie mebli i materiałów informacyjnych,
wytyczne dla pracowników w zakresie udzielania informacji interesantom.
ESF (Estetyzacja Stref Funkcjonalnych)
Narzędzie 3. Opracowanie kwestionariusza ankiety służącego badaniu satysfakcji interesantów z obsługi przez BOI.
Narzędzie 4. Przeprowadzenie sesji moderowanej mającej na celu upowszechnienie wiedzy z zakresu technik zarządzania rozwiązaniami w obszarze identyfikacji wizualnej, informacji dla interesanta oraz podziału funkcjonalnych stref w przestrzeni sądu wśród Zarządu sądu, Kierowników oddziałów, Kierowników sekretariatów oraz Przewodniczących wydziałów oraz wybranych pracowników (Sprawozdanie).
Narzędzie 5. Przeprowadzenie dyskusji w gronie kierownictwa (w formie moderowanych warsztatów) na temat możliwych modyfikacji stanu obecnego w zakresie rozwiązań wizerunkowych sądu (Sprawozdanie).
Narzędzie 6. Uzgodnienie listy inicjatyw z obszaru identyfikacji wizualnej, informacji dla interesanta oraz podziału funkcjonalnych stref w przestrzeni sądu wraz z ramowym opisem (Dokument tekstowy).
Narzędzie 7. Opracowanie ramowego harmonogramu działań w zakresie wizerunku w przestrzeni sądu w latach 2014 – 2017 (Dokument planistyczny).
Narzędzie 8. Usługa konsultacyjna w zakresie istniejącego (w postaci sformalizowanej lub niesformalizowanej) dokumentu definiującego standardy estetyzacji wizerunkowej budynku (Sprawozdanie).
1. Wdrożenie procesu oceny pracowniczej można podzielić na etapy:
Etap 1: ustalenie podmiotów biorących udział w realizacji projektu.
Przekazanie pracownikom Sądu informacji na temat zasad prowadzenia okresowej oceny pracowniczej wraz z kompletem dokumentów (regulamin oceniania, arkusz oceny pracowniczej).
Etap 2: szkolenie dotyczące metodologii przeprowadzenia oceny okresowej pracowników dla wybranych grup.
Etap 3: przekazanie pracownikom Sądu podlegającym ocenie szczegółowych informacji nt procedury, zasad i celów realizacji okresowej oceny pracowniczej. Przeprowadzenie oceny.
Etap 4: przesłanie wypełnionych przez ocenianych pracowników arkuszy do bezpośredniego przełożonego. Ustalenie ostatecznego wyniku oceny oraz przeprowadzenie rozmów oceniających wraz z ustaleniem harmonogramu dalszych działań względem ocenianych.
Etap 5: Opracowanie raportu i jego zatwierdzenie Zarząd. Wdrożenie rekomendacji wynikających z wyników oceny.
Celem dobrej praktyki jest wdrożenie zasad dotyczących skutecznego i efektywnego zarządzania sferą informatyczną sądu.
Informatyczny model usługowy sprawdził się w praktyce gospodarczej, jako pozwalający na wydobycie potencjału organizacyjnego przy jednoczesnym ograniczaniu kosztów.
Poziomy dojrzałości dobrej praktyki :
Poprawa efektywności pracy przy jednoczesnym optymalnym wykorzystaniu kompetencji i zwiększeniu satysfakcji pracowników z wykonywanych zadań
Uwaga: Realny koszt wdrożenia można ograniczyć do kosztów pracy – ta inwestycja w założeniu zwraca się poprzez zwiększenie efektywności pracowników i odciążenie kadry zarządzającej
Źródło: Modernizacja procesów zarządzania kadrami wymiaru sprawiedliwości. Dobre praktyki. Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011
Skuteczne wykorzystywanie elementów HR do efektywnego wdrażania innowacji, sprawnego funkcjonowania kadr a także diagnozowania zagrożeń personalnych i odpowiedniego reagowania.
Źródło: Modernizacja procesów zarządzania kadrami wymiaru sprawiedliwości. Dobre praktyki. Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011
Stworzenie skutecznego narzędzia pozwalającego na wspomaganie polityki kadrowej i motywowanie pracowników w oparciu o oceny pracy
Źródło: Modernizacja procesów zarządzania kadrami wymiaru sprawiedliwości. Dobre praktyki. Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011
Optymalne wykorzystanie potencjału twórczego pracowników do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań w zakresie pracy sądu.
Istotą konkursu jest zwiększenie potencjału organizacji poprzez wdrożenie rozwiązań usprawniających pracę
Źródło: Modernizacja procesów zarządzania kadrami wymiaru sprawiedliwości. Dobre praktyki. Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011
Stworzenie i wykorzystanie narzędzi informatycznych wspierających prace orzeczniczą.
Źródło: Modernizacja procesów zarządzania kadrami wymiaru sprawiedliwości. Dobre praktyki. Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011
Stworzenie zespołu odpowiedzialnego za obsługę interesantów w sądzie. Odciążenie pracowników sekretariatów wydziałów
Źródło: Modernizacja procesów zarządzania kadrami wymiaru sprawiedliwości. Dobre praktyki. Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011
Wypracowanie modelu wdrażania nowo zatrudnionych urzędników do pracy na danym stanowisku. Zapoznanie ze specyfiką pracy.
Źródło: Modernizacja procesów zarządzania kadrami wymiaru sprawiedliwości. Dobre praktyki. Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011
Opracowanie i wdrożenie modelu komunikacji w sądzie według założonego standardu
Źródło: Modernizacja procesów zarządzania kadrami wymiaru sprawiedliwości. Dobre praktyki. Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011
Wprowadzenie zasad wynagrodzenia odpowiadających zakresowi zadań na danym stanowisku.
Realny koszt wdrożenia można ograniczyć do kosztów pracy – ta inwestycja w założeniu zwraca się poprzez zwiększenie efektywności i motywacji pracowników w ramach posiadanych środków
Źródło: Modernizacja procesów zarządzania kadrami wymiaru sprawiedliwości. Dobre praktyki. Ministerstwo Sprawiedliwości, Warszawa 2011