
 
  

 
 
 
 
 

 Zestawienie – prawo do własnego wizerunku 
 

Czerwiec 2012 roku 
Niniejsze zestawienie nie jest wiążące dla Trybunału i nie ma charakteru wyczerpującego 

 
 

 Prawo do własnego wizerunku  
 

 
 
Wyroki Wielkiej Izby  
 
Von Hannover przeciwko Niemcom (skargi nr 40660/08 i 60641/08) 
7 lutego 2012 roku 
Skarżącymi są Księżna Karolina von Hannover i jej małżonek Książę Ernst August von 
Hannover. Opierając się na art. 8 Konwencji, wymienieni złożyli skargę związku z 
odmową zakazania przez sądy niemieckie dalszego rozpowszechniania dwóch zdjęć z 
wakacji, które zostały wykonane bez zgody skarżących i pojawiły się w niemieckich 
magazynach w latach 2002-2004. Skarżący utrzymywali w szczególności, że sądy nie 
wzięły w wystarczającym stopniu pod uwagę rozstrzygnięcia ETPCz w sprawie von 
Hannover przeciwko Niemcom z 2004 roku (skarga nr 59320/00) (zob. poniżej) 
Trybunał stwierdził, iż nie doszło do naruszenia art. 8 Konwencji. 
 
Wyroki Izby  

 
 

Peck przeciwko Zjednoczonemu Królestwu (skarga nr 44647/98) 
28 stycznia 2003 roku 
Sprawa dotyczyła ujawnienia w mediach zapisu filmowego z telewizji przemysłowej 
nakręconego kamerą umieszczoną na ulicy, na którym ukazano skarżącego trzymającego 
w ręku nóż, co w konsekwencji spowodowało, że jego wizerunek został opublikowany i 
szeroko rozpowszechniony. 
Trybunał stwierdził naruszenie art. 8 Konwencji (prawo do poszanowania życia 
prywatnego). 
 
Von Hannover przeciwko Niemcom (skarga nr 59320/00) 
24 czerwca 2004 roku 
Sprawa dotyczyła publikacji dwóch serii zdjęć w niemieckich magazynach w latach 1993 i 
1997, na których ukazano zdjęcia z prywatnego życia Księżnej Karoliny von Hannover. 
Zdjęcia były przedmiotem serii trzech postępowań przed niemieckimi sądami, w 
szczególności przed Federalnym Trybunałem Sprawiedliwości w 1995 roku oraz przed 
Federalnym Trybunałem Konstytucyjnym w 1999 roku, w których oddalono jej żądania.  
Trybunał stwierdził, że decyzje sądów krajowych naruszały art. 8 Konwencji. 
Kolejna skarga wniesiona przez księżnę Karolinę von Hannover dotycząca publikacji zdjęć 
została rozstrzygnięta przez Wielką Izbę w 2012 roku (zob. wyżej). 
 
Sciacca przeciwko Włochom (skarga nr 50774/99) 
11 stycznia 2005 roku 
Sprawa dotyczyła publikacji w dwóch dziennikach zdjęcia pani Sciacca w kontekście 
postępowań prowadzonych przeciwko niej w związku z zarzutem popełnienia kilku 
czynów, w tym oszustw podatkowych. 
Trybunał stwierdził naruszenie art. 8 Konwencji. 

 
 
 



 Zestawienie – prawo do własnego wizerunku  

2 

 

 

 
 
Gurgenidze przeciwko Gruzji (skarga nr 71678/01) 
17 października 2006 roku 
Sprawa dotyczyła publikacji zdjęcia pana Gurgenidze w gazecie w związku z serią 
artykułów oskarżających go o kradzież manuskryptu znanego autora. 
Trybunał stwierdził naruszenie art. 8 Konwencji. 
 
Verlagsgruppe News GmbH przeciwko Austrii (nr 2) (skarga nr 10520/02) 
14 grudnia 2006 roku 
Sprawa dotyczyła nakazu sądowego wydanego przeciwko firmie skarżącego, właściciela i 
wydawcy tygodnika „News” w Wiedniu, zakazującego mu publikacji zdjęcia austriackiego 
biznesmena w związku z doniesieniami o prowadzonych przeciwko niemu postępowaniach 
w związku z zarzutem popełnienia oszustw podatkowych na szeroką skalę. 
Trybunał stwierdził, że doszło do naruszenia art. 10 Konwencji (swoboda wypowiedzi). 
 
Tønsbergs Blad AS i Haukom przeciwko Norwegii (skarga nr 510/04) 
1 marca 2007 roku 
Skarżącym, wydawcy regionalnej gazety i jej redaktorowi naczelnemu w tamtym czasie, 
nakazano wypłacić odszkodowanie wiceprezesowi jednej z największych firm w Norwegii 
w związku z publikacją artykułów i zdjęć dotyczących domniemanego naruszenia przez 
niego wymogów dotyczących pobytu stałego dotyczących jego nieruchomości. 
Trybunał stwierdził naruszenie art. 10 Konwencji. 
 
Mgn Limited przeciwko Zjednoczonemu Królestwu (skarga nr 39401/04) 
18 stycznia 2011 roku 
Sprawa dotyczyła zarzutów wydawnictwa „Mgn Limited” w zakresie tego, że Wielka 
Brytania naruszyła jego swobodę wypowiedzi w ten sposób, że: 
Sądy krajowe orzekły na jego niekorzyść w związku z naruszeniem prywatności znanej 
modelki Naomi Cambell poprzez publikację artykułów i zdjęć w gazecie „Daily Mirror”, 
które dotyczyły jej uzależnienia od narkotyków  i podjętej kuracji; 
Nakazano mu zapłatę premii uzgodnionej pomiędzy Panią Cambell i jej prawnikami w 
związku tym postępowaniem. 
Trybunał nie stwierdził naruszenia art. 10 Konwencji w części skargi dotyczącej życia 
prywatnego, a stwierdził naruszenie w zakresie zapłaty premii. 
 
Mosley przeciwko Zjednoczonemu Królestwu (skarga nr 48009/08) 
10 maja 2011 roku 
Skarżący Max Mosley jest byłym prezesem zarządu Międzynarodowej Federacji 
Samochodowej, zarządzającej wyścigami Formuły 1. Sprawa dotyczyła publikacji w 
gazecie „News of the Word” i jej stronie internetowej artykułów, zdjęć i zapisów 
filmowych, które ujawniały szczegóły z życia intymnego (erotycznego) skarżącego. Pan 
Mosley zarzucił, że Zjednoczone Królestwo nie wprowadziło regulacji prawnych 
zobowiązujących gazety do komunikowania zainteresowanym z odpowiednim 
wyprzedzeniem, że planowane są publikacje na ich temat, co dałoby im szansę 
zapobiegania takim publikacjom w drodze uzyskania nakazu sądowego. 
Trybunał stwierdził brak naruszenia art. 8 Konwencji wskazując, że Konwencja nie 
wymaga, aby media uprzedzały o publikacji artykułów opisujących określone osoby. 
 
Kurier Zeitungsverlag und Druckerei GmbH (nr 2) przeciwko Austrii (skarga nr 
1593/06) i Krone Verlag GmbH przeciwko Austrii (skarga nr 27306/07) 
19 czerwca 2012 roku 
Powyższe sprawy dotyczyły postępowań odszkodowawczych prowadzonych na podstawie 
ustawy o mediach, wszczętych przez matkę i dziecko przeciwko dwóm spółkom 
wydawniczym w związku z artykułami zamieszczonymi w wydawanych przez nie gazetach 
na temat sporu pomiędzy rodzicami o opiekę nad dzieckiem. 
Trybunał nie stwierdził naruszenia art. 10 Konwencji.  W szczególności Trybunał wskazał, 
że szczegółowe relacje - w których ujawniono tożsamość dziecka i zamieszczono 
fotografie, na podstawie których można go było rozpoznać - stanowiły silną ingerencję w 
prywatne życie i wysokość zasądzonego odszkodowania była proporcjonalne. 
 



 Zestawienie – prawo do własnego wizerunku  

3 

 

 

 
 
Minelli przeciwko Szwajcarii (skarga nr 14991/02) 
Decyzja z dnia 14 czerwca 2005 roku 
Sprawa dotyczyła artykułu w tygodniku, w którym pan Mirelli - prawnik i dziennikarz 
często uczestniczący w debatach w mediach - został nazwany „kłusownikiem” w związku 
ze swoją pracą jako doradca sieci supermarketów. Na podstawie art. 8 Konwencji, 
skarżący zarzucił, że użycie słowa „kłusownik” i publikacja jego zdjęcia wraz z artykułem 
naruszyły jego prawo do poszanowania życia prywatnego. 
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną, zwracając w szczególności uwagę, że 
eksponując swoją osobę w mediach skarżący nie mógł żądać całkowitej ochrony swojego 
życia prywatnego. 
 


